BeautyByMoa

Direktlänk till inlägg 5 januari 2016

Vad innehåller vårt smink egentligen?

Av Moa Nordin - 5 januari 2016 12:00

Hej!

Efter att ha sett en video om knasig fakta om vårt smink ville jag genast ta reda på mer. Jag googlade runt lite och hittade riktigt konstiga saker som vårat smink faktiskt innehåller. Det är rätt sjukt att dessa ämnen används i produkter vi smeter på i vårat ansikte. Jag måste erkänna att jag känner mig faktiskt lite lurad eftersom att på innehålls förteckningen så står det ju inte tex "rost" utan det står "järnoxid", vilket jag inte hade någon aning vad det betydde förns jag googlade upp det. Nog om det, här kommer 7 äckliga fakta om ditt smink!


  • Det som anses vara "järnoxid" i vissa sminkprodukter med bruna och röda pigment är framtagna av rost. Det är rosten som ger exempelvis kylbalsam den rosa färgen.
  • Många av de mest populära läppstiften innehåller krossade skalbaggar. Detta eftersom insekternas skal i pulverform avger en vackert röd färg. I ingrediensförteckningen kallas det för "Carmine".
  • En del parfymer, som klassiska Chanel No 5, innehåller ämnet "grå amba", vilket i stort sett är kräks från valar. Men eftersom äkta valspya är så dyrt har många företag börjat tilverka ämnet på konstgjord väg istället.
  • Många parfymer innehåller också doftnoten ”civet” eller sibetolja på svenska. Det är i själva verket ett ämne som kommer från sibetkattens doftkörtlar kring anus.
  • Snigelslem är en mycket vanlig ingrediens i hudkrämer eftersom det är mycket återfuktande och ger en len känsla.
  • Människo-förhud används i olika ansiktskrämer eftersom det sägs förebygga rynkor.
  • Tjursperma sägs vara ett underverk för mjukt och lent hår. Vissa salonger erbjuder till och med behandlingar med detta mirakelämne.

Så det är detta som faktiskts gömmer sig bakom många av de konstiga namnen på innehållsförteckningarna. Helt sjukt! Känner du dig också lite lurad?


Kram Moa


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Moa Nordin - 10 januari 2016 14:00

Hej! Jag har funderat mycket på att bli vegetarian. Jag tycker att det är riktigt hemskt att människor dödar djur bara för att får god mat när det finns så mycket annat gott från växtrikte. Jag vill iallafall såsmåningom bli vegetarian. I min famil...

Av Moa Nordin - 8 januari 2016 12:00


    Hej! Jag tänkte det skulle vara trvligt om ni fick lära känna mig lite bättre därför ska jag svara på 25 frågor om mig idag! Favvorit ämne i skolan?  HK, Sv och Eng tror jag 2. Favvo dryck?  Is te, vanligt te, smultron dryck, fläd...

Av Moa Nordin - 7 januari 2016 19:30

Hej! Jag har bestämt mig att byta bloggplats till Nouw utav olika själ. De senaste inläggen kommer finnas där! Här är länken: http://nouw.com/moanordin   Kod för att importera min blogg till Nouw: 6641400733   Kram Moa! ...

Av Moa Nordin - 7 januari 2016 12:00

Hej! Idag fick jag hem ett paket med saker jag har beställt från Ellos! Jag köpte allt detta på rea och kommer inte riktigt ihåg hur mycket allt kostade men det var nog mellan 50-200. Alla dessa kläder var lite stora i storleken men förhoppningsvis...

Av Moa Nordin - 6 januari 2016 14:00

Hej! Hittade dessa klipp här om dagen och tyckte dem var så himla sköna så jag måste dela med mig! Haha, Justin B guys!   Kram Moa   ...

Presentation


Jag heter Moa Nordin och är 12år. Jag älskar mina vänner, är intresserad av smink och mode samt foto,redigering mm❤️

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards